8 травня
4 травня
1 травня
30 квітня
29 квітня
28 квітня
27 квітня
26 квітня
25 квітня
23 квітня
19 квітня
18 квітня
17 квітня
16 квітня
14 квітня
13 квітня
12 квітня
10 квітня

У Сумах ще тільки збираються підвищувати ціну проїзду в маршрутках, а у Тростянці вже давно їздять по 7!

Останніми днями сумчани активно обговорюють заплановане підвищення вартості проїзду в міських маршрутках до 7 гривень, про що стало відомо з проектів рішень виконкому Сумської міськради. Інформацію про новий тариф поширюють у соцмережі і діляться своїми думками з цього приводу, здебільшого висловлюючи категоричне невдоволення. Публікацію на дану тему зробили в Фейсбук-групі «Тростянець без обмежень», очевидно, розраховуючи на специфічну реакцію місцевих жителів. Адже Тростянцем багато років керує «найпрогресивніший» мер не лише Сумщини, а й всієї України Юрій Бова, і вже там, мовляв, знають, якою має бути ефективна транспортна сфера.

Однак далі все пішло не так, як розраховували сумські провокатори. У коментарях до посту тростянчани не зрозуміли кіпішу сумчан, адже у Тростянці проїзд уже давно по 7 гривень, а діти ще з минулого року їздять по 3,5 гривень!

«У нас в Тростянце уже давно 7 гривен по возможности хожу пешком хотя от тарифов мягко говоря не в восторге опять с нас дерут шкуру но перевозчиков тоже можно понять дорожает топливо , запчасти так что по моему проблема лежит гораздо глубже чем нам кажется», – пише Александр Володченков.
«І для дітей у Тростянці ще в минулому році 3,5 грн» – зауважує Валентина Мирошниченко.
«В Тростянце давно-7 гра» , – додає Анна Куценко.

То виходить, що «найпрогресивніший» мер Юрій Бова ще раніше пішов на підвищення тарифу, зваживши всі причини, а на міського голову Сум Олександра Лисенка виливають купу негативу через неминуче зростання ціни проїзду у приватному громадському транспорті. У той же час, не треба забувати, що Тростянець в рази менший від Сум за територією і довжина перевезень зовсім не та.

А що ж із проїздом в інших містах Сумщини? У Лебедині, Охтирці, Білопіллі в маршрутках їздять по 6 гривень, але в цих містах передбачили компенсацію для перевізників. Про намір підвищити тариф вже найближчим часом заявили і у Глухові. У Ромнах ще їздять по 5 гривень, але там із міського бюджету заклали коменсацію перевізникам у розмірі більше 1 мільйона гривень. Якби таку коменсацію закладали для Сум, то ця сума складала більше 10 мільйонів гривень. У Шостці поки їздять по 5,5 гривень і чекають, які рішення щодо підвищення прийматимуть Суми.

Щодо порівнянь з іншими обласними центрами, то в Сумах – один із найнижчих тарифів в Україні зараз і навіть після підвищення до 7 гривень буде лишатись найнижчим. Крім того, до 1 січня по 3 гривні перевозили пенсіонерів і по 2 гривні – школярів, тож фактичний тариф виходив навіть не 5 гривень, а 4,20-4,30 гривень.

Утім, уже після локдауну анонсують підвищення ціни проїзду і в Києві (до 10-12 гривень), і в регіонах (наприклад, у Хмельницькому планують тариф 9-10 гривень, у Житомирі з 8 гривень підвищать до 9). На це впливає ціла низка факторів: від підвищення мінімальної зарплати, зростання ціни палива і запчастин до карантинних умов, коли пасажиропотік «просів» через обмеження у кількості перевезень.

Також сумчани зараз часто скаржаться, що у місті стало менше маршруток і свою доводиться довго чекати на зупинках, особливо це дошкуляє містянам, коли вдарили морози. Але ж чому транспорту не вистачає? Бо перевізники ледь знаходять ресурси, щоб обслуговувати і підтримувати у робочому стані наявний автопарк, а про те, щоб купувати нові машини взагалі не йдеться.

Якщо реальну ціну проїзду в сумських тролейбусах оцінили в 15 гривень, то цілком логічно, що і у приватному громадському транспорті тариф не може залишатися роками на одному й тому ж рівні. Тим паче, що КП «Електроавтотранс» постійно отримує багатомільйонні дотації з бюджету міста (за 2020 рік КП “Електроавтотранс” отримало понад 86 мільйонів субвенції, а самостійно заробило тілько 19 мільйонів), а приватні перевізники, в карантин залишилися без жодної державної і міської підтримки і не мають іншого виходу, як підвищувати вартість проїзду. Звісно, працювати тільки у збиток ніхто не захоче.

Ринок перевезень в обласному центрі опинився на межі виживання, і якщо не приймати нові тарифні умови, нам загрожує транспортний колапс. То чому Тростянець та інші міста області уже зрушили це питання, а Суми чекають, поки на рейс не вийде жодна маршрутка?

Ольга Яковенко